Sosiaalinen media tulevaisuudessa

Uskon sosiaalisen median käytön ja näkyvyyden kasvun jatkuvan vielä aktiivisesti tulevia vuosia. Ne portaalit mitä tällä hetkellä on käytössä ja mahdollisia tulevat varmasti myös lisääntymään jatkuvasti. Tämän päivän nuoret aikuiset ja nuorempi sukupolvi on tottunut sosiaaliseen mediaan pääosin täysin erilain kuin eläköityvä ikäryhmä. Joten uskon myös työelämässä kaikenlaisen sosiaalisen median käytön ja hyödyntämisen lisääntyvän. Tämän hetken portaaleista välillä mietin, kun kaikista ei löydy kaikkea, eli yritykset, yhteisöt yms. käyttää eri portaaleja hieman eri tarkoituksiin, toki niiden käyttökin on siihen suunniteltu, jotta saisit kaiken kattavan tiedon ko. toimijasta ketä seuraat, ei mielestäni riitä, että seuraat esimerkiksi vain Instagramissa. Välillä mietin eikö kaikki voisi olla ”samanlaisia” portaaleja jolloin ei tarvitsisi seurata kaikkia kaikissa eri portaaleissa. Toki näiden käyttökin on alun perin suunniteltu erilaiseksi. 

Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla

Sosiaali- ja terveysalalla sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt minunkin sairaanhoitaja työvuosien (12v) aikana hurjasti. Ja uskon sen lisääntyvän edelleen. Näkisin että yksityisen puolen toimijat, yrityksen yms. on hieman aktiivisempia siinä ja tätä olisi kiva nähdä myös julkiselta puolelta. Sosiaalisen median käyttö tavoittaa varsinkin nykynuorisoa, joten varsinkin heille suunnattua infoa olisi hyvä lisätä. 

Kun yrityksellä tms. on selkeät sosiaalisen median pelisäännöt ja siihen sitoutuneet sosiaalisen median päivittäjät, voidaan sitä tehdä suhteellisen pienin resurssein suhteessa siihen kuinka runsas määrä ihmisiä sillä voidaan saavuttaa reaaliaikaisesti.

Itse en käytä työni puolesta sosiaalista mediaa, mutta olen kyllä kiinnostunut sen käytöstä työssäni jos jokin päivä sellaisessa työtehtävässä olen että voin asiaan vaikuttaa. Kuten aikaisemmin blogissani jo pohdin asiaa varsinkin yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien yrityksen mainonnasta tulee se mielestäni pitää myös tulevaisuudessa maltillisella tasolla ja tyyllikkäänä. Tyylikkyydellä tässä asiassa ajattelen sitä, että voidaan tuoda ilmi palvelujen saatavuus info päivitysten ja ajankohtaisten päivitysten osalta, mutta suoranaista mainontaa tulisi välttää. Itse en ainakaan jaksaisi somessani seurata jatkuvaa mainontaa.

Tiedon leviäminen somen kautta on uskomattomat tehokasta ja laajaa, toki myös välillä harmillista kun jos tieto ei olekaan oikeaa tai se on jollain tavalla jotain ihmistä loukkaavaa tms. Mutta kun jokin mielenkiintoinen asia kohtaa ihmisen, jolla taas on ystäviä/tuttavia joita kiinnostaa samat asiat, voidaan tietoa saada jaettua hyvinkin nopeaa ja laajasti, huolimatta siitä kuka alun perin on seurannut sitä kuka tiedon ensimmäisenä on jakanut. 

Sosiaalisen median ”kirjoittamattomien pelisääntöjen” toivon pysyvän vähintään samana tai jopa parantuvan tulevaisuudessa. Kaikenlainen kommentointi, kannanotot asioihin on helpottunut ja lisääntynyt runsaasti sosiaalisen median myötä. Mutta tämä on tuonut myös paljon negatiivista kirjoittelua ja tuntuu kuin ihmiset voivat somessa sanoa mitä kauheuksia haluaa joko ihan omalla nimellään tai anonyymisti eikä siitä koeta joutuvan saman lailla vastuuseen tai hävetä sitä kuin esim. suoraan kasvotusten asioiden sanominen.